Prowadzący :mgr Urszula Grzyb
Klasa 3
Przedmiot : edukacja środowiskowa
Temat lekcji : Poznajemy środki transportu kolejowego.
Cele : - poznanie pojęcia : komunikacja - pogłębianie treści pojęcia „ transport’’ ( przewóz ludzi i towarów ) - zapoznanie się ze środkami transportu kolejowego ( osobowy , towarowy ) - poznanie rodzajów pociągów pasażerskich oraz wagonów towarowych - wzbogacanie słownictwa o wyrazy związane z koleją - kształcenie umiejętności kulturalnego zachowania się w pociągu
Metody : podające ( informacyjne ) , eksponujące , poszukujące ( problemowe ) , operacyjne ( praktycznego działania )
Formy pracy : zbiorowa , praca w grupach , praca indywidualna jednolita i zróżnicowana.
Środki dydaktyczne : ilustracje i zabawki różnych środków transportu , kaseta z piosenką „ Podróże , podróże’’ , wiersz „ Lokomotywa’’ , kaseta – odgłosy środków transportu , karty pracy w grupach .
Przebieg zajęć .
1.Poznanie pojęcia – KOMUNIKACJA. 2.Rozpoznanie poznanych środków lokomocji. - otworzenie z taśmy magnetofonowej sygnałów dźwiękowych - określenie przeznaczenia poszczególnych pojazdów – do przewozu ludzi i towarów - podział dróg po których odbywa się transport 3.Wysłuchanie piosenki –„ Podróże , podróże’’ 4.Wyrożnianie znanych dzieciom środków transportu. - podział na transport : · samochodowy · powietrzny · wodny · kolejowy - pociągi pasażerski ( osobowe , pośpieszne , ekspresowe ) pociągi towarowe ( rodzaje wagonów ) 5.Wysłuchanie z taśmy wiersza „ Lokomotywa’’. 6.Praca w grupach - wykorzystanie wiadomości z wycieczki na dworzec kolejowy.
I grupa – Nazwij przedstawione na rysunkach lokomotywy , przyporządkowując im odpowiednie napisy . - lokomotywa parowa – poruszana parą - lokomotywa spalinowa – poruszana silnikiem spalinowym - lokomotywa elektryczna – zasilana prądem elektrycznym
II grupa – Do podanych niżej zdań dopisz odpowiednie rodzaje pociągów . - pociąg jedzie z prędkością 45 km/ godz................................ - pociąg jedzie z prędkością 60 km/godz................................. - pociąg jedzie z prędkością 80 km/godz................................. ( ekspres , osobowy , pospieszny )
III grupa – Przyporządkuj rodzaj pociągu do poszczególnych stacji kolejowych.
Nie zatrzymuje się pociąg pośpieszny na małych stacjach
Zatrzymuje się na pociąg osobowy wszystkich stacjach
Rozwija dużą prędkość pociąg ekspresowy i zatrzymuje się tylko na dużych stacjach
IV grupa –Wykorzystując odpowiednie wyrazy uzupełnij zdania .
1. Podróżującym koleją potrzebne są : rozkład jazdy pociągów , latarnia morska , molo , poczekalnia , pas startowy , peron , kasy , znaki drogowe , przechowalnia bagażu , automaty do sprzedaży biletów
2.Pracę kolei ułatwiają następujące urządzenia : oś jezdni , semafory , wieża kontrolna , zwrotnice , szlabany , dworzec lotniczy
7. Praca indywidualna .
Uzupełnij zdania wyrazami w odpowiedniej formie.
Podróż , peron , współpasażer , rozkład jazdy pociągiem.
Jeśli chcesz się wybrać w ........................ pociągiem , musisz się do tego odpowiednio przygotować . Najpierw sprawdź w ...................... , o której godzinie odjeżdża twój pociąg . Dowiedz się także , z którego ................... odjeżdża . W czasie podróży zachowuj się tak , aby nie przeszkadzać ............................... . ( uczniowie słabsi otrzymują do uzupełnienia tylko 3 zdania , wyrazy są napisane już w odpowiedniej formie )
8. Praca w grupach .
Ułóż z rozsypanki wyrazowej rady : Jak zachować się w pociągu ? 1. Poczekaj , aż wysiadający opuszczą pociąg i dopiero wsiadaj . 2. Poszukaj wolnego miejsca w przedziale. 3. Po wejściu do przedziału , w którym są już pasażerowie , przywitaj się . Kiedy będziesz wysiadał , pożegnaj się. 4. W czasie podróży zachowuj się tak , aby nie przeszkadzać współpasażerom . 5. Jeśli skorzystasz z toalety , pozostaw po sobie porządek . 6. Wszystkie śmieci wrzucaj do kosza .
9. Praca domowa .
Samodzielnie uzupełnij kartę pracy nr24 ( kartkówki z Moniką)
|